Borang Penyertaan kelas Memasak

Name:
FB
Phone No
Tarikh kelas

Click here to put a form like this on your site.

Thursday 30 April 2009

Cerita donut



untuk aisyah



EEmmm dah boleh dimakan. sila..silaa....



Si Add suka yg macam ni. keje senang, lepas aku terap dengan acuan, hasil yg tengah acuan aku goreng.

Cik donat dalam kuali.

Donat yang sedia untuk digoreng.

Ni dua saiz acuan yang aku ada, biasa aku guna yang kecik tu aje.
tips dari aku... kalau nak goreng donat gune lidi satey aje.
sonang nak balik2 kan. so aku attch ler kat dlm pic atas sebagai tools nak membuat donat.
ha.ha.haaa....
dalam banyak2 resepi aku try wat donut ni.
resepi ni paling bes menjadi donatnya, cara dia pun lain skit.
hasil dia memang lembut dan gebus, adoi...ni yg buat aku bertambah bulat.
korang pandai2 lah yek, ni dlm bahse indon. aku pun main memandai aje..

DONAT ALA J’Co
Bahan A:
850 gr tepung terigu “Cakra” / tepung terigu Jepang (Komachi)
11 gr ragi instant
10 gr garam
600 ml air matang
Bahan B:
200 gr tepung terigu “cakra” / tepung terigu Jepang
10 gr garam
60 gr susu bubuk FC
125 gr gula pasir
100 gr telur
125 gr
mentega putih / shortening
Cara membuat:-
- aduk bahan A sampai rata, istirahatkan selama 90 menit diwadah tertutup, jadikan sebagai bahan biang
- campur adonan A dengan bahan B, lalu uleni sampai kalis. Lk. 10 menit. Istirahatkan diwadah tertutup selama 15 menit.
- gilas tipis adonan setebal lk. 1 cm, diamkan 10 menit, cetak dengan cetakan bentuk donat, diamkan 10 menit lagi.
- goreng dalam minyak padat dengan api kcil saja hingga berwarna kuning kecoklatan.- angkat, dinginkan. Beri topping sesuai selera.

#sumber resipi dari cari.com.my#




No comments:

Post a Comment

My Banner

Create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!

Popular Posts