Borang Penyertaan kelas Memasak

Name:
FB
Phone No
Tarikh kelas

Click here to put a form like this on your site.

Tuesday 14 April 2009

Mexican bun a.k.a roti kopi


Time dalam Oven, melt toping tu..wallah, cam cetusan gunung berapi.


Sedia untuk dimakan. 4biji ni aku dah makan. Pinggan tak lawo yek.
colgate kasi kat aku...muahaha...

Ni dough yang dah naik dlm loyang.

Aku tersangat lah suka roti ni.
dulu time aku dok ipoh, aku suke ler beli kat Tesco.
Kat situ dinamakan Roti Boy.
Aroma dan rasa amatlah aku ingati.
eemmm sodap eeh.

oleh kerana kesukaan yang melampau dengan roti ni.
aku pun buat lah.
lepas ler perut aku yang nak makan sesangat.
Harga roti pun now dah naik.
Dulu time mule2 aku beli Rm1.50
Now Rm1.80.
fuhh.. kalo aku beli kurang2 2bj untuk aku. 3bj lagi untuk anak2.
kire2 smula, boleh beli Tepung roti berkilo2. muahahaaa...

Korang nak resepi yek.
walau tak segah roti kdai aku beli..namun, aku berpuashati. he.he.hee....


Bahan2.

Tepung high Protein 1kg
Gula kastor 180gm
Garam 10gm
susu Tepung 30gm
yeast 12gm
Telur 2bj
Bread Improver 6gm
air 500gm
Bos/margerin 180gm

cara membuatnya.

- campurkan semua bahan kecuali margerin.
- Uli hingga menjadi doh yang licin dan elastik
- Masukkan margerin, and uli lagi.
- Rehatkan 15min atau sampai doh naik dua kali ganda.
- then bulatkan letak atas tray, sebiji 50gm
-rehatkan lagi. dah naik leh letak topping kopi atas dia.


Toping kopi.
- margerin 240gm
- gula kastor 240gm
- telur 6bj
- kopi emulco/ nescafe suka hati yek.
- tepung ros 240gm

caranya...
- pukul mentega n gula hingga kembang.
- masukkan telur pukul hingga sebati,
- masukkan tepung dan kopi (bancuh dgn 2 camb air panas)

Boleh lah pipe kan atas roti tadi.
*sumber resepi dari kelas roti aku attend di Sunflower*

No comments:

Post a Comment

My Banner

Create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!

Popular Posts